Fords arv: Historien om Ford Motor Company

Den første Ford-forbrændingsmotor kom til på Henry Fords køkkenbord i 1888. Han grundlagde Ford Motor Company et par år senere. Og vi har været nyskabende lige siden.

Da den første T-model rullede ud af en Ford-fabrik i Michigan i 1908, var det en revolution. En bil, der var af høj kvalitet, nem at køre og økonomisk overkommelig (T-modellen kostede til sidst kun 260 dollars, en meget rimelig pris på den tid). Biler var ikke længere en fornøjelse kun for de rige. I stedet blev de en del af det almindelige liv og gav almindelige mennesker adgang til en ny frihed.

Innovationerne var ikke alene Henrys. Arbejdere og ledere på Ford-fabrikker bidrog til ideen om kørende samlebånd. Indtil da var chassiset stationært, og arbejderne bevægede sig rundt om det og byggede langsomt bilen op, til den var færdig. Samlebåndet vendte dette på hovedet, så arbejdet kunne føres til arbejderne. Det tog 12 timer at bygge en T-model, og samlebåndet reducerede det til halvanden time.

En anden nyskabelse, der startede på Ford-fabrikker og spredte sig over hele verden, er den 5-dages, 40-timers arbejdsuge. Det blev introduceret i 1926 og gav samtidig arbejderne deres tid tilbage med forbedret produktivitet. 

Lysten til nyskabelse det betyder noget for Ford. Vi ser stadig ind i fremtiden og finder bedre måder at gøre tingene på. Det er dem, vi er. 

I 1960'erne blev Ford Europa skabt ved fusionen mellem Ford i Storbritannien, Ford i Tyskland og den irske Henry Ford & Son Ltd.

Den første bil var Ford Transit van med motoren foran. Transitten blev introduceret i 1965 og blev øjeblikkeligt den foretrukne varevogn for professionelle. Og det har været den bedst sælgende erhvervsbil i de fleste europæiske lande, lige siden det blev lanceret første gang. 

Vi fortsatte med at være nyskabende. I 1993 lancerede vi den banebrydende Ford Mondeo, som hurtigt vandt flere priser. Senere revolutionerede vi bildesignet med vores Kinetic Design-vision. 

Vi laver ikke kun biler. Vi laver mobilitetsløsninger til den verden, vi lever i. Og efterhånden som verden ændrer sig, gør vi det også. 

Tilbage i de tidlige år i årtusindskiftet begyndte vi at arbejde på EcoBoost-motoren. Målet var at skabe den mest effektive interne forbrændingsmotor. Det lykkedes. Denne opfindsomme og bemærkelsesværdigt motor med lav udledning blev lanceret i 2012 og er blevet uovertruffen i sin lanceringskategori lige siden. 

I mellemtiden har vi sat fokus på det næste industrielle skift. Vi hjælper med at elektrificere verden

Det første skridt var at skabe en af verdens bedste elbiler, Mustang Mach-E. Snart vil alle vores ikoniske navneplader være elektriske. 

I 2021 annoncerede vi en investering i elektrificering på 30 milliarder dollars. På denne rejse vil vi gå så langt som muligt, så hurtigt som muligt. Læs mere

Sort-hvid billede af Fords grundlægger Henry Ford

Fords grundlægger

Henry Fords historie

Henry Ford ændrede levevis for mange mennesker med sin vision om at gøre det praktisk og økonomisk attraktivt at eje en bil. De kørende samlebånd og masseproduktionsteknikker, han udviklede, satte standarden for verdensomspændende industripraksis i første halvdel af det 20. århundrede.

Historien begynder i SpringWells Township, Wayne County, Michigan, den 30. juli 1863. Den unge Henry var interesseret i mekaniske processer, så snart han kunne tale. Han arbejdede i en maskinbutik i som 12-årig, byggede sin første dampmaskine som 15-årig og blev maskinistlærling som 16-årig. 

Han havde forskellige job som ung mand, indtil han sluttede sig til Edison Illuminating Company i Detroit i 1891. Det tog ham kun to år at blive virksomhedens cheftekniker. Thomas Edison blev selv mentor og ven med Henry Ford hele livet.

I denne periode eksperimenterede Ford med biler og lukkede forbrændingsmotorer – både på arbejdet og derhjemme. I 1893 spruttede den første Ford-motor sin vej til livet på et træbord i familiens hjem på Bagley Avenue 58 i Detroit. Kort efter byggede han sin første bil.

Ford forlod sin job hos Edison i 1899, og et par år senere grundlagde han Ford Motor Company. Det gav ham frihed til at udforske hans banebrydende ideer.

Da bilejerskabet var begrænset til de privilegerede få, var Henry Fords mål at "sætte verden på hjul" og producere en bil til en overkommelig pris for offentligheden. I 1908 opnåede han det med T-modellen. 

Kulminationen på Henry Fords geniale og praktiske indstilling, var T-modellen, der var hurtig at bygge, nem at betjene og godt håndteret på alle områder. Vigtigst af alt gjorde den lave pris den tilgængelig for almindelige mennesker. En ny æra inden for persontransport var begyndt. 

Ford var en født innovator. Han skabte ikke bare verdens første bil til massemarkedet. Han skabte fremtiden. De produktionslinjer, der kom til at definere det tidlige 20. århundredes industri, og 40-timers arbejdsuge blev begge rullet ud af Ford-fabrikken sammen med den funklende TS-model.

Det var Henrys hensigt at producere det største antal biler, med det enkleste design, til de lavest mulige priser. I Highland Park nåede produktionen af T-modellen rekordhøjder, og en færdig bil forlod linjen hvert 10. sekund hver arbejdsdag.

Henry forblev i spidsen af Ford Motor Company resten af sit liv og delte opgaver med sin søn Edsel. På sin 83-års fødselsdag hyldede mere end 50.000 mennesker ham i Dearborn til en særlig fest. 

Henry Ford døde i sit hjem i Fairlane i Dearborn den 7.april 1947 kl. 23:40. Han var 83 år. På tidspunktet for hans død var den lokale Rouge-flod oversvømmet og forårsagede en lokal strømafbrydelse. Med tændte petroleumslamper og stearinlys, må scenen have en erindring om hans fødsel 83 år tidligere.

Opdag vores fremtid Silhuet af mand stående ved bil set skråt bagfra

Vores vision

100 % elektrisk og fantastisk at køre. Læs om hvordan vi bestræber os på at skabe en bedre fremtid.