- Højspændingsbatteri eller batteripakke: Strømkilden, der lagrer energien til det elektriske køretøj. Et højspændingsbatteri kaldes undertiden en "batteripakke", da det faktisk indeholder flere celler, som hver udgør et batteri, og flere batterier, der udgør den endelige batteripakke eller et højspændingsbatteri.
- Batteripakken leveres ofte med to målinger, der bruges til at beskrive dens kapacitet i kWh:
- Bruttobatterikapacitet - Den mængde energi, der teoretisk set kan udvindes fra batteriet i elbilen under specificerede nominelle forhold, som dog er forskellige fra forholdene i kundens brug, dvs. at batteriet vil blive yderligere opladet og afladet i forhold til kundens drift. I sin faktiske drift anvendes mindre end denne bruttokapacitet for at garantere sikker og holdbar drift under hele batteriets levetid efter design.
- Nettobatterikapacitet – Først og fremmest er det vigtigt at vide, at den opladningstilstand (eller state of charge, SOC), der er angivet for kunden, altid henviser til nettobatterikapacitet. Dermed er nettokapacitet den mængde energi, der aflades i den faktiske drift, da batteriet går fra en kundeangivet opladningstilstand på 100 % til 0 % (og i den anden retning: under opladning fra 0 % til 100 %). Elektrisk rækkevidde henviser i øvrigt til den kørselsrækkevidde, der opnås ved brug af højspændingsbatteriets nettokapacitet.
Forskellen mellem de to er med til at beskytte batteriets ydeevne i løbet af hele elkøretøjets levetid. For eksempel har Mustang Mach-E GT en bruttobatterikapacitet på 98,7 kWh og en nettokapacitet på 91 kWh.
Elkøretøjers batterier kan variere i cellekemi og størrelse for at levere forskellige ydeevneegenskaber – dette kan også påvirke batteriets opladningsevne.
- El-motor: Den komponent i en elbil, der omdanner elektrisk energi til mekanisk energi til at drive køretøjet, eller – under deceleration – fungerer som en generator.
- Ladeport: "Stikkontakten" på en elbil eller en Plug-in Hybrid, hvor opladningskablets tilsluttes for at oplade køretøjets højspændingsbatteri. Kan sammenlignes med tankens åbning til brændstofpåfyldning på et køretøj med en forbrændingsmotor.
- Klap til ladeport: Dækker og beskytter ladeporten og hjælper med at holde snavs ude.
- Indbygget oplader: En strømkonverteringsenhed ("AC/DC") i køretøjet, der konverterer vekselstrøm til jævnstrøm for at oplade højspændingsbatteriet.
- Batteristyringssystem: "Batterihjernen": et elektronisk system inde i højspændingsbatteriet, der overvåger og styrer batterisystemer for at holde spænding, strøm og temperaturer inden for grænserne under køretøjets drift samt opladning og afladning. Grænser er designet, så batterisikkerhed, pålidelighed og holdbarhed er sikret under hele køretøjets levetid.
- "Frunk" (Front Trunk): Et opbevaringsrum under fronthjelmen, der fungerer som ekstra opbevaringsplads, hvor motoren typisk er placeret i et ICE-drevet køretøj.
- Varmepumpe: Et varmesystem i køretøjet, der er mere effektivt (under næsten alle temperaturforhold) end de traditionelle elektriske varmeelementer ("PTC-varmeapparat"). Mens traditionelle varmeapparater direkte omformer elektrisk energi til varmeenergi, flytter en varmepumpe varmeenergi fra ydersiden til indersiden (ved en kompression-udvidelse=kølecyklus). Jo lavere udetemperaturen er, jo dårligere er effektiviteten af en varmepumpe, hvilket er grunden til, at der også er et elektrisk varmeapparat, som sikrer, at tilstrækkelig varmekraft er tilgængelig for køretøjspassageren ved enhver udetemperatur.
- Lavspændingsbatteri: Elkøretøjer har et lavspændingsbatteri med 12 volt til strømkritiske systemer, før højspændingsbatteriet aktiveres og til at sørge for, at der altid er 12 V energi i køretøjets drift.
- LFP-batteri: Lithium-ion-batterier af typen lithium-jern-fosfat er en type højspændingsbatteri, der typisk er velegnet til kunder, der regelmæssigt oplader batteriet til 100 % kapacitet (det skal oplades til 100 % mindst en gang om måneden). Det har også typisk hurtigere opladningshastigheder end et NCM-batteri, men er tungere og giver ofte mindre rækkevidde.
- NCM-batteri: Lithium-ion-batterier af typen nikkelkoboltmangan er en type højspændingsbatteri, der typisk er egnet til kunder, der kræver mere rækkevidde, eller som skal bruge deres elkøretøj til trække. For at optimere batterilevetiden foretrækkes det ikke at oplade NCM-batterier til 100 % regelmæssigt.
- NMC-batteri: Se NCM – et alternativt arrangement af bogstaverne.