VORES ARV: HISTORIEN OM FORD MOTOR COMPANY
Den første Ford-forbrændingsmotor kom til på Henry Fords køkkenbord i 1888. Han grundlagde Ford Motor Company et par år senere. Og vi har været nyskabende lige siden.
Tryk her for at snakke med vores virtuelle assistent og mere
Mild hybrid er en af de mange elektrificerede drivlinjer, som i dag befinder sig på det danske vejnet. Men hvad er en mild hybrid? Og hvordan adskiller den sig fra en almindelig hybrid og en plug-in hybrid?
Vi hos Ford har samlet al information samt fordele og ulemper, så du nemt kan danne dig et overblik, og komme tættere på den hybridmodel, der passer bedst til dig.
En mild hybrid er en bil, som både har en forbrændingsmotor og en el motor – præcis som vi kender det fra de andre hybridmodeller. Forskellen ligger i, at biler med mild hybrid-teknologi ikke kan køre på ren el. I stedet er batteriet med til at supplere brændstofmotoren, primært i forbindelse med igangsætning af bilen ved startsituationer, hvilket er medvirkende til at reducere brændstofforbruget. Derudover understætter batteriet brugen af bilens øvrige elektriske funktioner.
Det vil sige, at hver gang du starter din radio, tænder sædevarmen eller skruer op for klimaanlægget, er det med strøm fra elmotoren. Det gør en mild hybrid mere brændstofeffektiv, da motoren får en ekstra hjælp i situationer med høj belastning.
En mild hybrid er ideel for dig, som kører mange korte ture i byområder, hvor gennemsnitshastigheden er lavere.
Mild hybrid kaldes også 48-volts-hybrider og forkortes typisk MHEV af bilforhandlere. MHEV står for Mild Hybrid Electric Vehicles.
Der er en del fordele forbundet med at køre mild hybrid. Mild hybrid-teknologi er et smart system som tillader genindvinding af energi. Når bilen bevæger sig og farten sænkes, indfanges den energi, som bliver udledt. Denne bevægelsesenergi bruges derefter til at oplade batteriet.
Ved genindvinding af bremse-energien udnyttes den kraft, som normalt slider på bremseskiverne, til noget godt. Bilens motor får nemlig en pause når du holder stiller, da batteriet overtager og forsyner det elektriske udstyr. Det betyder, at motoren oftere kan slukke, og brændstoføkonomien forbedres derfor.
Denne teknologi gør det nemmere at accelerere. Den energi, som lagres i batteriet, bidrager med et ekstra skub, når du accelererer, og giver en oplevelse af en hurtigere reaktion.
Det er en jungle at finde rundt i de elektrificerede drivlinjer, men det, som er værd at bemærke, er netop elmotoren. Batteriet kan nemlig ikke oplades via en ladestander, hvilket er det, som adskiller mild hybrid biler fra plug-in hybrider og elbiler. I stedet bliver batteriet opladt ved kørsel, men det er ikke stærkt nok til at drive bilen alene. Det hjælper derimod til og aflaster når forbrændingsmotoren bliver udsat for ekstra pres.
Ved rene elbiler, dem vi hos Ford kalder EV (Electric Vehicles) er både motor og batteri eldrevet. Det er desuden bilens eneste drivmiddel, da den ikke har en forbrændingsmotor. Elbiler er derfor yderst støjsvage.
Plug-in hybrider har omvendt både en forbrændingsmotor og en elmotor, som supplerer hinanden under kørsel. Denne hybridmodel kan køre på ren el, når det tilvælges, og brændstof når behovet opstår. Når bilen løber tør for strøm, kan den nemt oplades fra en ladestation.
Det er svært at give et endegyldigt svar på hvilken bil, der passer bedst til dig, da det kommer an på en række faktorer. Eksempelvis er dit kørselsbehov og -mønster vigtige elementer, som er værd at overveje, inden du investerer i en bil med hybrid-teknologi.
Generelt for alle hybridtyper er at de bidrager positivt til bilens brændstoføkonomi fordi batteriet supplerer forbrændingsmotoren. Det store spørgsmål er derfor primært hvor stort behovet er for at køre på ren strøm. Her er plug-in hybrid det mest ideelle valg, eftersom plug-in hybridbiler har et større batteri og en kraftigere elmotor sammenlignet med de øvrige hybridteknologier, hvilket betyder markant længere rækkevidde på ren strøm.
Generelt er alle hybridtyper et oplagt valg hvis man ofte befinder sig i byområder med mange start-stop situationer, eftersom hybridteknologien muliggør automatisk opladning af batteriet gennem det regenerative bremsesystem samt bidrager til en mere strømlinet igangsætning, hvilket alt sammen har en positiv effekt på bilens brændstoføkonomi.
Ved længere strækninger og højere hastigheder, herunder landevejs- og motorkørsel, kommer hybridteknologien dog mindre til sin ret og minder mest af alt om konventionelle brændstofbiler, eftersom det her er forbrændingsmotoren som driver bilen fremad. Men alt andet lige vil elmotoren stadig supplerer forbrændingsmotoren, eksempelvis ved anvendelse af bilens øvrige elektriske funktioner under kørsel.
Mild hybrid referer til bilens drivlinje, som både består af en konventionel brændstofmotor og et mindre batteri. Mild beskriver batteriets kapacitet, som er mildere end i andre hybridmodeller. Både hybrid og plug-in hybrid rummer et mere kraftfuldt batteri, som gør at disse modeller kan køre på ren el.
En mild hybrid bruger en benzinmotor til at drive hjulene og et litiumbatteri til assistance. Elmotoren aflaster når belastningen på motoren bliver høj – dette sker eksempelvis når bilen starter.
En mild hybrid er en mildere udgave af en almindelig hybrid. Det betyder, at batteriet er mindre, hvilket gør at bilen ikke drives af strøm alene. I stedet fungerer elmotoren som supplement til forbrændingsmotoren i situationer, hvor motoren er udsat for ekstra pres.