Alternativer til dieselbrændstof
Introduktion
For mange af vores kunder udgør brændstof en væsentlig del af driftsomkostningerne, hvorfor nedbringelse af brændstofforbrug og CO2-udslip prioriteres højt.
Hydreret vegetabilsk olie (HVO) og gas-til-væske (GTL) er alternative brændstoffer, som Ford har godkendt til dieselkøretøjer i erhvervssegmentet for at fremme en miljøvenlig flåde.
Disse brændstoffer forbrænder renere, hvilket fører til bedre emissioner og mindre sodbelastning af partikelfiltret (DPF). De betragtes derfor som værende mere miljøvenlige end traditionel EN590 diesel.
Nedenstående tabel viser Ford-køretøjer, der er godkendte til brug af HVO og GTL:
Køretøj | HVO & GTL-kompatibel fra modelår | Motor |
Transit | 19.75MY+ | 2.0L EcoBlue |
Transit Custom | 19,75 MY+ (inkl. 24 MY+) | 2.0L EcoBlue |
Tourneo Custom | 19,75 MY+ (inkl. 24 MY+) | 2.0L EcoBlue |
Ranger | 20MY+ | 2,0L EcoBlue 3,0L EcoBlue |
Transit / Tourneo Connect | 19.75MY+ | 1.5L EcoBlue |
Helt ny Transit Connect | 24.5MY+ | 2.0L EcoBlue |
Helt ny Tourneo Connect | 22.5MY+ | 2.0L EcoBlue |
Transit Courier | 21.25MY+ | 1.5L Duratorq |
Helt ny Transit Courier | 24MY+ | 1.5L EcoBlue |
Hydrobehandlet vegetabilsk olie (HVO)
Hvad er HVO?
- HVO er et vedvarende paraffinbaseret dieselbrændstof, der produceres af forskellige råstoffer, inklusive genbrugt madolie, ved hjælp af konventionelle oliraffineringsprocesser. (Dette er ikke den ubehandlede madolie, man køber i butikkerne)
- HVO-brændstoffer opfylder den europæiske standard EN 15940 for paraffinbaserede dieselbrændstoffer i EU.
- HVO er ikke at forveksle med "første generations" biodiesel (B5-B30), som anvendes i visse EU-lande i dag
- I HVO's raffineringsproces anvendes hydrogen frem for methanol (som i biodieselproduktionen), hvilket resulterer i et mere stabilt og rent brændende brændstof
- HVO-produkter er højkvalitetsbrændstoffer med egenskaber, der ligner petroleum-baseret diesel
Hvad er fordelene ved HVO?
- HVO-brændstof er et miljøvenligt alternativ til traditionel diesel og biodiesel
- HVO kan reducere drivhusgasudledningen betydeligt sammenlignet med almindelig diesel, især hvis det er fremstillet af genanvendte råmaterialer
- HVO er mere stabilt end biodiesel, uden potentielle ulemper såsom øget NOx-udledning, aflejringsdannelse, problemer med opbevaringsstabilitet, dårlige kuldeegenskaber eller accelereret ældning af motorolie (bortset fra en mulig mindre negativ effekt på olieskiftintervaller for køretøjer, der primært kører med meget lave hastigheder i byområder)
- HVO kræver ingen opdateringer af køretøjet og medfører ingen begrænsninger i ydeevnen
- HVO kan blandes med almindelig diesel fra tankstationer i ethvert forhold op til 100%
- Anvendelsen af HVO påvirker ikke serviceintervallet eller garantien
Tilgængelighed af HVO
Forventningen er, at brugen af HVO vil vokse stabilt i Europa de næste fem år, i takt med at produktionen øges
Spektret af vedvarende råmaterialer omfatter:
- Brugt madolie
- Affaldsfedt fra fødevareindustrien
- Affaldsfedt fra fiskeindustrien
- Teknisk majsolie
- Tallolie
- Camelinaolie
- Jatrophaolie
- Sojaolie
- Rapsolie
HVO-mærker på det europæiske marked
- Neste
- Care Diesel
- HVO 100
- XTL
- NExBTL
- Evolution Diesel (en blanding af HVO/EN590)
- Blauwe Diesel (en blanding af HVO/EN590)
- R33 BlueDiesel (en blanding af HVO/EN590)
Andre blandinger af HVO/EN590 kan være tilgængelige
Gas-til-væske (GTL)
Hvad er GTL?
- GTL er en anden form for paraffinisk brændstof, der bruger naturgas (methan) til at syntetisere en række petrokemiske brændstoffer, inklusiv diesel
- Naturgas, som ofte er et biprodukt fra olieraffinaderier eller produceret i områder, hvor transport er vanskelig og kostbar på grund af behovet for ekstrem nedkøling.
- GTL kan nemt transporteres og håndteres i sin flydende form
- GTL kan erstatte almindelig diesel uden behov for motorændringer
- GTL-brændstoffer opfylder den europæiske standard EN 15940 for paraffinbaserede dieselbrændstoffer i EU
- GTL er lugtfrit og let biologisk nedbrydeligt
Hvad er fordelene ved GTL?
- GTL-brændstof er stort set fri for urenheder, såsom svovl, metaller, nitrogen og aromater, hvilket gør det mindre skadeligt for miljøet og tillader motoren at køre mere jævnt og støjsvagt.
- Denne renhed betyder, at det forbrænder renere – reduktionen i sodudledning mindsker i høj grad behovet for at rense dieselpartikelfiltrene, hvilket gør det ideelt til køretøjer, der primært anvendes ved lave hastigheder
- Reduktionen af forurenende stoffer hjælper med at opfylde de lokale miljøregler
- GTL er kendt for at have en bedre opstartsevne i lave temperaturer på grund af sin lave densitet og høje cetantal, hvilket gør den ideel til pålidelig anvendelse hele året rundt.
- GTL kræver ingen opdateringer af køretøjet og medfører ingen begrænsninger i ydeevnen
- Anvendelsen af GTL påvirker ikke serviceintervallet eller garantien
Tilgængeligheden af GTL
- GTL er endnu ikke alment tilgængelig ved brændstofpumperne – det henvender sig for tiden mere til flåder, der har egne tankfaciliteter.
- GTL kan leveres direkte til depoter eller arbejdspladser, ligesom traditionel diesel, hvilket gør det særligt velegnet til flådecentraler som lufthavne, kommunale forvaltninger, postvæsener og byggekøretøjer.
GTL-mærker på det europæiske marked
- Shell GTL
Bemærk: Undgå brug af almindelig vegetabilsk olie, da det kan forårsage motorskader, som ikke dækkes af køretøjsgarantien.
Bemærk: Vi fraråder brugen af yderligere tilsætningsstoffer til at forhindre brændstofvoksning.
For specifik information vedrørende dit køretøj, se afsnittet 'Brændstofkvalitet' i din Instruktionsbog.